Komentarze: 0 ; Głosów: 1

Autor: Magdalena Połczyńska
Data publikacji: 20-01-2020 16:43
Data modyfikacji: 20-01-2020 16:43

Czy kawa jest zdrowa?

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, czy kawa jest zdrowa? Być może pijesz ją codziennie w dużych ilościach i nawet nie wiesz, czy kawa jest szkodliwa? Wkrótce poznasz odpowiedzi na te pytania i będziesz wiedział, jaką decyzję podjąć odnośnie spożywania tego napoju.


Za moment dowiesz się, czy picie kawy jest zdrowe. Każdy kto jest jej zwolennikiem powinien nieco więcej wiedzieć na ten temat. Zależność kawa a zdrowie ma bardzo duże znaczenie, gdyż ten napar w dużej mierze oddziaływuje na Twój organizm.

Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat tego, jak i w czym podawać kawę, to polecam przeczytać nasz inny poradnik.

kawa w białej filiżance obok kawiarki i smartfona

Wpływ kawy na nasze zdrowie

Nie ma wśród nas kogoś, kto nigdy nie potrzebował nagłego zastrzyku energii. Kopa, potocznie mówiąc, zapewni Ci oczywiście napój z dużą zawartością kofeiny. Na świecie istnieją różne rodzaje kaw, z czego każda z nich wyróżnia się innym smakiem, budową lub stopniem zmielenia.

Pełnowartościową kawą jest z całą pewnością świeżo zmielona kawa, którą wypijesz zaraz po zmieleniu. Niemniej skupmy się nad jej mocnymi i słabymi stronami.

Plusy wynikające z picia kawy

  • Jest wiele teorii mówiących o tym, że kawa minimalizuje ryzyko depresji (gdyż zwiększa poziom serotoniny) i choroby Parkinsona.
  • Przyspiesza przemianę materii, a tym samym spalanie tłuszczu, co jest dobrą informacją dla odchudzającej się osoby.
  • Zyskujesz lepszą kondycję fizyczną (zostaje bowiem zwiększony przepływ krwi w naczyniach krwionośnych).
  • Picie kawy w ograniczonych ilościach pomaga na bóle głowy (na rynku jest wiele leków przeciwbólowych właśnie na bazie kofeiny).
  • Dla niskociśnieniowców kawa podziała bardzo korzystnie (rozszerzy naczynia krwionośne).
  • Pomaga w lepszej koncentracji i pozbyciu się uczucia zmęczenia (ale pamiętaj, że efekt nie jest długotrwały).
  • Odczujesz mniejsze bóle mięśni.
  • Spowalnia proces starzenia (kawa zawiera przeciwutleniacze).
  • Sięgając regularnie po kubek kawy, minimalizujesz ryzyko zachorowania na nowotwór (gdyż kawa zawiera w sobie antyoksydanty) czy cukrzycę typu II.
  • Istnieje na rynku kawa bezkofeinowa lub kawa Inka, po którą może sięgnąć każdy, nawet dziecko lub osoba z chorobą wieńcową.

Zobacz również: Ile kalorii ma kawa?

ziarna kawy i gotowa kawa w przezroczystej szklance

Minusy sięgania po kawę

  • Kawa z dodatkami (typu cukier, bita śmietana) jest dosyć kaloryczna, co ma szczególne znaczenie dla osób na diecie.
  • Kawy z dużą zawartością kofeiny powodują wypłukiwanie się magnezu (stąd ważne jest picie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia), jak również ubytki wapnia, co przekłada się na ryzyko osteoporozy.
  • Zdarzają się przypadki, gdzie dochodzi do przesuszenia organizmu, gorszej kondycji włosów lub paznokci.
  • Kawa rozpuszczalna zawiera w sobie chemiczne dodatki.
  • Może uzależnić i tym samym wywoływać skutki uboczne takiego stanu, na przykład niepokój, zawroty głowy.
  • Jeśli miewasz problemy z podwyższonym cholesterolem, to powinieneś raczej zrezygnować z kawy, bowiem niektóre z nich mają wysoką zawartość tłuszczu (między innymi kawa po turecku).
  • Kawa może z czasem przyczynić się do powstawania cellulitu, gdyż zatrzymuje wodę w organizmie.
  • Osoby z nadciśnieniem nie powinny jej spożywać (przyspiesza pracę serca).
  • U niektórych może powodować nadkwasotę (refluks) lub nasilić objawy wrzodów żołądka czy też kamicy dróg żółciowych.
  • Częste picie kawy doprowadza do biegunek (jeżeli zmagasz się z przewlekłymi zaparciami, to jest to akurat dobra informacja).
  • Pojawiają się przebarwienia na zębach.
  • Zbyt duże ilości wypitej kawy wywołują trudności z zasypianiem (chociaż niektórzy celowo tak robią, zwłaszcza jak przed nimi cała noc nauki przed egzaminem), bóle głowy, migrenę, ogólne rozdrażnienie.
  • Osłabia jakość snu (tutaj trzeba wziąć pod uwagę, o jakiej porze można wypić ostatnią kawę, gdyż rozkład kofeiny zajmuje kilka godzin), co skutkuje uczuciem niewyspania.
  • Nie należy popijać leków kawą, ponieważ może w pewnym stopniu nasilić lub zmniejszyć jego działanie.

Czy kawa jest zdrowa - Podsumowanie

Ekspresy do kawy to cały czas bardzo popularny sprzęt, ale nie ma co po nie sięgać, dopóki nie zdobędziesz wiedzy, czy picie kawy jest szkodliwe. Kawa mielona jest zdrowsza niż kawa rozpuszczalna i o tym musisz pamiętać.

Dowiedziałeś się dzisiaj, jak kawa wpływa na Twój organizm. Jestem pewna, że już wiesz, czy będziesz ją nadal pił, czy może przerzucisz się na inny napój. Jeżeli skorzystasz z drugiego wariantu, to polecam zapoznanie się z porównaniem kawy i yerba mate. To napar, który warto bliżej poznać.

Pamiętaj, że kawa jest zdrowa, o ile pije się ją z umiarem (do około 3 filiżanek dziennie, a w przypadku kobiet w ciąży najlepiej 1 filiżanka kawy dziennie). Większe ilości nie są wskazane, gdyż wykażą niekorzystne działanie. Dobrze wiemy, że latte macchiatto do deseru, espresso z rana lub cappuccino wieczorem brzmi kuszące, ale uważaj z dawką kofeiny w ciągu doby.

Daj znać w komentarzach, ile kaw dziennie wypijasz i jak działa to na Twój organizm.


Komentarze
Komentarzy: 0

Serwis wykorzystuje pliki cookies na zasadach określonych w polityce prywatności, w szczególności w celach statystycznych i reklamowych. Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies prosimy o wyłącznie ich w ustawieniach przeglądarki lub opuszczenie serwisu.

ok, rozumiem